Coaching

In onze maatschappij lijken we steeds minder vanuit ons hart aan de slag te zijn: vanuit dat wat voor ons wezenlijk is in het leven. Daarom richt ik mij bij het coachen op jouw bezieling. Vandaar mijn werken met archetypen: mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. Wanneer we die twee kanten samenbrengen, dan kun jij jezelf verder ontwikkelen.

Ik spoor je aan gebruik te maken van mannelijke en vrouwelijke archetypen, van nog onvoldoende ontwikkelde kwaliteiten, van je kernkwadranten. Tijdens de coaching hanteer ik methoden die geënt zijn op bewustwording. Zowel op het niveau van kennis en inzicht als op het niveau van voelen en ervaren.

Je wordt geconfronteerd met je eigen handelen. Daardoor wordt je geprikkeld om na te denken over de consequenties van dit handelen en de effecten ervan op de werkomgeving. Door bewustwording van je kwaliteiten en eigen patronen kun jij jezelf sturen en leiding geven aan jezelf. Als coach stel ik vragen. Vragen waarop je geen antwoord hoeft te geven maar die wel aanzetten tot nadenken. Het vinden van de eigen autonomie, de eigen ruimte.

Als coach zal ik je stimuleren op zoek te gaan naar de oorzaken van ineffectief gedrag, evenals de veronderstellingen en overtuigingen die beperkend zijn. Tevens wordt je aangemoedigd nieuwe denk- en werkwijzen te vinden die in een bepaalde werksituatie effecten sorteren. Gedurende het coachingstraject reflecteer je op je eigen gedachten en gevoelens. Je wordt gestimuleerd om je inzicht en zelfkritiek te vergroten. Je investeert tijd en energie in het bewust werken aan en het evalueren van je eigen leerdoelen.


Intervisie

Intervisie ofwel Action Learning betreft het bewustzijn verhogen van deelnemers aan de groep. Een ieder komt met een vraag van een werkgerelateerd probleem. Door het stellen van vragen kan tot een nieuw inzicht worden gekomen. Daarbij verwacht ik een proactieve attitude van de betrokkenen. Om een oplossing te bereiken nodig ik mensen uit om zelf verantwoordelijkheid te nemen.

Met Socrates als voorbeeld kunnen we de vragende houding, behorende bij een coachende stijl in beeld brengen. De intervisie, vormt de kapstok voor het stellen van vragen. Essentieel zijn de elementen ‘bewustzijn’ en ‘verantwoordelijkheid’. Bewustzijn is een voorwaarde om te kunnen leren en tot prestatieverbetering te komen. Bewustzijn heeft te maken met het zelfbesef. Het heeft te maken met alertheid en openstaan voor omgevingssignalen. Maar besef is niet genoeg. Zelf verantwoordelijkheid nemen is ook van belang. Dat betekent niet dat je geen rekening houdt met anderen. Het gaat juist om het bewustzijn dat je, in wederzijdse afhankelijkheid, constructief vorm moet geven aan samenwerking met anderen. Bewustzijn en verantwoordelijkheid horen bij elkaar.

Het is mijn taak de cliënt te bereiken en zich voor verandering open te stellen. Wanneer ik de cliënt de ruimte geef, en hem of haar stimuleer om elementen uit de schaduwzijde te ontwikkelen, dan is het effect vele malen groter als bij een dwingende aanpak.

Het is geen oplossing om te zeggen dat de cliënt moet veranderen. Ik ga terug naar waarde, naar de bezieling. Vandaar mijn werken met archetypen: mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. Wanneer de cliënt die twee kanten samenbrengt, dan volgt welhaast automatisch een verder ontwikkeling van de cliënt.